Wild shape

View previous topic View next topic Go down

Wild shape

Post by Gezmo on Sun 12 Oct - 18:58

Ja nu har jeg så siddet og kigget på beskrivelsen af Wild shape i Pathfinder og i 3.5, og der er MEGET stor forskel på de to.

I 3.5 overtog man alle dyrets evner (str, dex, con + angreb, nat. armor, + SQ - blind sense/dark vision etc.) mens man kun beholdt egen BAB, int, wis og cha. Dermed blev alt, hvad man har på sig en del af ens nye form - derfor kan ikke bruge sin armor.

I Pathfinder overtaget man INTET - udover formen og angreb (claws, bite etc.). Alt andet - som str, dex, BAB er ens egne stats. Derudover får man ekstra str/dex/nat. armor alt efter hvilken size man bliver og bedre skills i fly/climb etc. samt bedre SQ, alt efter hvor højt lvl Druid man er.

Dvs. at man altså ikke kan uddele de sædvanlige høvl (grundet mangel på meget høj styrke) i Pathfinder versionen.

Nu har jeg jo tidligere argumenteret for, at det var lidt vildt, at man tilsyneladende kunne beholde armor bonus fra sin rustning i wild shape i Pathfinder, da man ikke kunne i 3.5, men nu synes jeg faktisk ikke det er så underligt længere. Grundlaget for at bruge wild shape i 3.5 var at man overtog alt i den nye form - og dermed mistede alt, hvad man kunne i egen form, indklusiv udrustning. I Pathfinder overtager man kun selve skallen af dyret, mens resten er en selv. Man kan ikke længere give høj skade, men får dog lidt bonus til str og lidt nat. armor, så man er en smule bedre i kamp i dyreform og samtidig sværere at ramme, end man er i egen form - og så giver det jo god mening at man stadig kan bruge sin armor, for at det overhovedet skal være interessant at bruge wild shape.

Hvad synes I? Egentlig er den gamle version jo den bedste rent kamp-mæssigt - man kunne nemt give 30+ i skade som brown bear, men den nye version give vel bedre mening i og med at man bare overtager dyrets form og ikke dyrets evner. Så giver det også bedre mening at man kan kaste magi, snakke osv. vha. feats. i dyreform.
Gezmo
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Back to top Go down

Re: Wild shape

Post by Wordenskjold on Sun 12 Oct - 21:41

Jeg er egentlig enig med Piv her.

Var det ikke for evnen til at beholde armor i Wild Shape, var den blevet nerfed ret meget. Derfor beholder vi den som den er, og tillader at man kan bruge sin armor i bæst-form.

/GM
Wordenskjold
Admin
Admin

Back to top Go down

Post by superagurk on Mon 13 Oct - 9:32

Jeg er ikke så meget inde i reglerne, men jeg mener bare man bør holde sig til et af regelsætne istedet for at kombinere dem... det ser vist også ud til at det er det der forsøges på...

Så jeg glæder mig til at se Bëöre blive tævet af en tøse druide bjørn

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Post by Gezmo on Mon 13 Oct - 11:17

Grunden til at jeg oprettede denne tråd, var bare at jeg havde snakket med bl.a. Nørregaard og Ask omkring brugen af armor i wild shape. Jeg havde egentlig tænkt at man kunne bruge en feat på at få lov til det, men efter at have sammenlignet de gamle og de nye regler - og samtidig tænkt lidt over fordele og ulemper ved wild shape - kom jeg frem til at man næsten er nødt til at kunne bruge sin armor i de nye regler for at det giver mening at bruge wild shape i kamp. Og det vel at mærke uden at skulle bruge en feat på det.

Men jeg vil jo også gerne have Jeres syn på det - det er jo derfor vi har vores forum Smile
Gezmo

Back to top Go down

Post by superagurk on Mon 13 Oct - 12:28

Jeg glæder mig stadig til at se en bjørne, barbar kamp...

Back to top Go down

Post by Gezmo on Mon 13 Oct - 13:36

Hvad er der at glæde sig til? Verdens sejeste frack stealer druid som stor bjørn mod en ussel, fesen barbarbøsse uden våben.... det er ikke en kamp, men en UDRADERING!
Gezmo

Back to top Go down

Post by superagurk on Mon 13 Oct - 13:46

... men det bliver oplæg til meget vigtig hån og drilleri der må følge!

Back to top Go down

Post by Wordenskjold on Tue 14 Oct - 0:05

Hehe...

Lige for at afslutte diskussionen med armor, tæller armor med i Wild Shape. Shields, derimod gør ikke.
Wordenskjold
Admin
Admin

Back to top Go down

Post by AskHL on Tue 14 Oct - 1:48

Husregel: med mindre ens wild shape er Skildpadde
AskHL

Character sheet
Name: Ask Hjorth Larsen
Class / Level:

Back to top Go down

Post by superagurk on Tue 14 Oct - 8:44

synes det er fair nok at skildpadder for lov at beholde den normale armor også... de kan trods alt ikke have den helt store dex bonus

Back to top Go down

Post by Gezmo on Tue 14 Oct - 13:25

nu har det vel heller ikke været et spørgsmål om man kunne bruge shield i wild shape eller ej. Jeg gik naturligvis ud fra at man kunne! Kan en stor bjørn ikke have et skjold på den ene arm? det kan jo bare ligne et skildpaddeskjold Razz
Gezmo

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics